Ammattipätevyys

piirturit AmmattipätevyysLaki ja asetus kuorma- ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyydestä tuli voimaan 1.8.2007.

Tarjoamme ammattipätevyyskoulutuksia itsenäisesti tilauspohjaisesti, mutta järjestämme koulutuksia myöskin yhteistyökumppaneidemme kautta.

Liikenneopetusta tarjoamme Soukan Liikennekoulussa ja pääsuuntamme on B-luokan ajo-opetuksessa, mutta tarvittaessa järjestämme muidenkin luokkien opetusta. Tällöin voimme huolehtia myös ammattipätevyysasiat kuntoon.

Perustason ammattipätevyys vaaditaan uusilta kuljettajilta

• joiden linja-auton ajo-oikeus alkanut 10.9.2008 tai sen jälkeen
  • joiden kuorma-auton ajo-oikeus alkanut 10.9.2009 tai sen jälkeen

Saavutetut oikeudet

Perustason ammattipätevyyden hankkimisesta vapautetaan kuljettajat:

• joiden linja-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2008
  • joiden kuorma-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2009

Ammattipätevyyden jatkokoulutus

Ammattipätevyyden ylläpitäminen vaatii kuljettajalta jatkokoulutusta. Koska jatkokoulutus on tarkoitettu ammatissa jo toimiville kuljettajille, sen erityistavoitteena on lisätä liikenteen ja kuljetuksien turvallisuutta.

Tarkoituksena on myös tukea kuljettajan ammattia lisäämällä hänen ammatillisia valmiuksiaan, terveyttä ja jaksamista ammatissaan. Mikäli henkilöllä on ammattipätevyys sekä linja-auto- että kuorma-autoluokkiin, hän voi ylläpitää ammattipätevyyden molempiin luokkiin suorittamalla kerran 35 tunnin jatkokoulutuksen viiden vuoden aikana.

• Jatkokoulutuksessa opetuksen kokonaismäärä on 35 tuntia viidessä vuodessa.
  • Opetus on annettava vähintään 7 tunnin jaksoissa ja se voi koostua teoriaopetuksesta, ajo-opetuksesta tai molemmista direktiivin mukaisissa oppiaineissa.
  • Ainoa pakollinen aihe jatkokoulutuksessa on ennakoivan ja ympäristöystävällisen ajon koulutus (7 tuntia).

Jatkokoulutuksen perusteella haettava ammattipätevyys

Koulutus on suoritettava ammattipätevyyden hakemista edeltäneen 5 vuoden aikana.

Voit hakea suoritettujen jatkokoulutuspäivien perusteella ammattipätevyydellesi jatkoa aikaisintaan 6 kuukautta ennen nykyisen pätevyyden päättymistä. Tällöin ammattipätevyys jatkuu nykyisestä päättymispäivästä 5 vuotta eteenpäin. Tätä ennen tehty hakemus aloittaa uuden 5 vuoden jakson viimeisen jatkokoulutuspäiväsi suorituksesta. Jos ammattipätevyytesi voimassaolo on jo päättynyt, uusi jakso alkaa viimeisen jatkokoulutuspäiväsi suorituksesta.

Kuljettajan ammattipätevyyskortin hakeminen

Ammattipätevyyskorttia haetaan Ajovarma Oy:ltä haetaan hakemuksella ja hakemukseen on liitettävä valokuva, joka täyttää passivalokuvan vaatimukset ja on digitoitavissa (valokuvana voidaan käyttää myös aikaisemmin ajoneuvoliikennerekisteriin talletettua valokuvaa).
Perustason ammattipätevyyskoulutuksen suorittamisen jälkeen ensimmäistä ammattipätevyyskorttia haettaessa todistus koulutuksen suorittamisesta tai kopio ammatillisesta tutkintotodistuksesta, jossa on merkintä mainitun koulutuksen suorittamisesta.
Lisäksi mukana täytyy olla kopio ajokortista, jos ajokortti on myönnetty muualla kuin Suomessa.

Ammattipätevyyskortti maksaa 50 euroa

Alla olevasta linkistä löydät Sinua lähinnä olevan Ajovarman raskaankaluston palvelupisteen

Ajovarman ammattiliikenteen palvelupisteet

Alla olevasta linkistä pääset tarkistamaan omat ammattipätevyystietosi

Katso omat ammattipätevyystietosi tästä

Jos olet ammattipätevyyskoulutuksesta kiinnostunut tai tarvitset lisätietoja niin ota yhteyttä!
Palvelemme mielellämme oli kyse pienestä tai suuresta koulutuksesta.

Sami Aalto
yrittäjä, liikenneopetusta vuodesta 1998